Strony www zgodne z wymaganiami RODO na najnowszej wersji Web-CMS-a 3.0 WebReklamy
25.maja 2018 weszło w życie rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Warto zwrócić uwagę, że dotyczy ono także posiadaczy stron internetowych, bo również i tutaj bardzo często dochodzi do zbierania jak i późniejszego przetwarzania informacji objętych rozporządzeniem.
Wielu posiadaczy strony nie jest świadoma, że umieszczając na stronie zwykły formularz kontaktowy gdzie użytkownik zostawia imię, nazwisko i telefon a następnie go wysyła staje się właścicielem danych osobowych. Warto więc to robić zgodnie z obowiązującym prawem i rozporządzeniem RODO.
Web-CMS 3.0 (system CMS)
WebReklama jest twórcą własnego CMS-a. Jest to oprogramowanie służące do zarządzania stronami internetowymi. Co więcej system ten posiada na tyle intuicyjny panel zarządzania, że jego obsługa jest bardzo prosta i nie różni się od obsługi edytorów tekstowych. W ostatnim czasie WebReklama wypuściła na rynek najnowszą wersję oprogramowania - Web-CMS w wersji 3.0. System ten pozwala na tworzenie stron, wyposażonych w szereg usprawnień, a wraz z certyfikatem SSL spełnienie wymagań RODO większości witryn internetowych. Więcej informacji na temat Web-CMS 3.0 znajduje się w poprzedniej aktualności dotyczącej CMS-a.
SSL – zaufanie użytkowników i Google'a
Certyfikat SSL to bezpieczeństwo bo wszelkie dane pomiędzy przeglądarką a serwerem są szyfrowane. Dzięki temu unika się możliwości podsłuchania i rozszyfrowania danych w tym także tych wysyłanych przez formularz ze strony internetowej. Certyfikat ma także charakter wizerunkowy – bo zielona kłódka pojawiająca się obok adresu url, wraz z informacją o zabezpieczonym połączeniu, pozwala łatwo zyskać zaufanie użytkowników witryny i w innych świetle przedstawia zarówno stronę internetową jak i samą firmę (jako dbającą w szczególny sposób o bezpieczeństwo). Dodatkowo jak pokazuje praktyka certyfikat jest pozytywnie odbierany przez Google'a i pozwala na wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania.
Cookie, Google Analytics, Profilowanie a RODO
Warto także wspomnieć o plikach cookie. Wiele stron ich używa. Są to popularnie zwane „ciasteczka", które są instalowane w przeglądarce po wejściu użytkownika na stronę internetową. Umieszczając choćby kod popularnego Google Analytics, którego działanie opiera się na instalacji wspomnianych plików, zaczynamy podlegać pod rozporządzenie RODO. Pliki te są później bardzo często wykorzystywane do wyświetlania reklam lub rozpoznania użytkownika i zaoferowania mu spersonalizowanych treści. To znowu jest określone mianem profilowania i zostało opisane w rozporządzeniu. Pomimo, że nie jesteśmy w stanie określić konkretnej osoby z imienia i nazwiska, która weszła na naszą stronę to mimo to rozporządzenie uważa określenie profilu osoby na podstawie jej zachowania na stronie i wykorzystanie tego do zaoferowania spersonalizowanej oferty za czynność, która wymaga uzyskania na to zgody od użytkownika. Dlatego umieszczając kody analityczne lub ciasteczka warto informować o tym, a najlepiej wymagać wyrażenia na to zgody.
Wiele osób zada sobie pytanie co zrobić, żeby strona była zgodna z obecnymi wymaganiami RODO. Warto na pewno przygotować politykę prywatności, na stronie posiadać formularze wraz z checkboxami, odpowiednie regulaminy, a także zaszyfrować połączenie SSL-em. Można też skorzystać z oferty WebReklamy, tworząc stronę na oprogramowaniu Web-CMS 3.0, które spełnia wymagania RODO, a także zakupić certyfikat SSL.
ul. Białostocka 24 lok. 111
03-741 Warszawa